המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 15 בפברואר 2010

מעבורת החלל - נקודת מבט לא שגרתית

מעבורת החלל אנדוור ממשיכה בהצלחה במשימותיה השונות והתקינה מערכות נוספות בתחנת החלל הבינלאומית. במאמר הקודם על המעבורות, הופיע סרטון של המראת מעבורת מהקרקע. זהו הסרטון הסטנדרטי שאנו רגילים לראות. נאסא מצלמת את ההמראה מזוויות שונות ומשונות, זווית מצוינת הינה מהמאיצים הרקטיים (SRB) שמחוברים למיכל הדלק הענקי משני הצדדים ומשמשים כשלב ראשון של המעבורת. המאיצים שוקלים כ-1200 טון ושורפים כמות אדירה של דלק תוך שתי דקות. לאחר מכן, הדלק נגמר והמאיצים מהווים משקל עודף מיותר. מטען חומר נפץ קטן הודף אותם הצידה. המעבורת נמצאת בגובה 46 קילומטר בשלב זה. המאיצים ממשיכים לטפס באוויר עד לגובה של 67 קילומטר ומשם מתחילים ליפול בחזרה. המאיצים אינם יוצאים מהאטמוספירה ולכן יש צורך לשלוט במקום הנחיתה שלהם, למאיצים יש מצנחים שמבטיחים חזרה נקייה ואיטית לארץ. את המאיצים אוספים מהים וניתן לעשות בהם שימוש חוזר. המאיצים נוחתים במרחק של 226 קילומטר מאתר השיגור.
מצלמה המונחת על המאיצים מצלמת היטב את הצד האחורי של המעבורת, צילום זה הוא חיוני כדי לראות האם יש נזקים לאריחי הבידוד המגינים על המעבורת בזמן חזרתה לכדור הארץ. כזכור תקלה באריחים אלו גרמה לאסון קולומביה.
הסרטון הבא מציג את ההמראה מנקודת המבט של המאיצים משלוש זוויות שונות. הראשונה היא כלפי מטה
שימו לב ללהבות האש האדירות בהמראה ולהיפרדות המאיצים (2:15). הזוית האחרת מסתכלת מהמאיץ כלפי מעלה (3:15) ובהיפרדות נראית המעבורת ממשיכה לחלל בצורה פנטסטית (5:10). זוית שלישית נמצאת בנקודת זמן 6:10.
שימו לב שהמאיצים נופלים בתנועה סיבובת ושכתם האור הגדול הנראה בהם הם מנועי המעבורת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה