המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 12 בספטמבר 2010

נאום רייס - הנאום המדעי החשוב ביותר

ב-12 לספטמבר 1962 אירח איצטדיון רייס בטקסס את הנשיא ג'ון קנדי והעניק לו תואר של כבוד. האיצטדיון הענקי שהינו חלק מאוניברסיטת רייס, עמד בלב העיר יוסטון, שעד אז הייתה קטנה למדי (במונחים אמריקאיים) והצדיק את חזונו לשליחת אדם לירח. ההצהרה על פתיחת תוכנית החלל המאוישת התקיימה בקונגרס שנה קודם לכן, תקציבי ענק הוקצו והוצאו ומאות אלפי איש היו מעורבים בתוכניות. נאסא החלה להקים את המרכז למשימות מאוישת ביוסטון, וביקורת החלה להישמע מצד האופוזיציה על הבזבוז הגדול.

גם אוניברסיטת רייס ראויה לכמה מילים. האוניברסיטה הוקמה מתרומתו של ויליאם מארש רייס, שתרם את הונו לאחר מותו להקמת אוניברסיטה בטקסס. מר רייס התגלה ב-1900 מת במיטתו. כמה ימים לאחר מכן פקיד בנק עירני לא אישר המחאה בחתימתו של רייס המנוח עקב טעות כתיב. ההמחאה הייתה לטובת עורך דינו שטען כי מר רייס עידכן את הצוואה שלו. התובע הכללי של ניו יורק פתח בחקירה ובסיוע עורך הדין האישי של רייס ביוסטון ולאחר עשר שנות חקירה הואשמו המשרת האישי שלו ועורך הדיון בניו-יורק בביצוע רצח של מר רייס ובנסיון לזיוף צוואתו.
האוניברסיטה הוקמה ב-1912 והעניקה את תוארי הדוקטור הראשונים בשנת 1918.


הנאום חזר על עיקרי תוכנית החלל האמריקאית ועל הסיבות לביצועה, על הקידמה הטכנולוגית בעשרות ומאות השנים האחרונות ושוב חזרה על הסיבות למה אמריקה חייבת להוביל במשחק.

לא מצאתי תרגום לעברית של הנאום אולם אין ספק כי המשפטים הבאים מהווים את ליבו:

"We choose to go to the moon. We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win, and the others, too".
ובתרגום החופשי שלי:
"אנו בוחרים להגיע לירח. אנו בוחרים להגיע לירח בעשור הזה וגם לעשות את הדברים האחרים, לא בגלל שהם קלים אלא בגלל שהם קשים, בגלל שהמטרה תשרת אותנו למיצוי יכולתינו, בגלל שאנו מוכנים לקבל את האתגר ואיננו מוכנים לדחותו, ואנו מתעתדים גם לעמוד ולזכות בו". (דקה 8:40 בסרטון)

מומלץ לראות את הנאום כולו (ולעקוב אחרי הטקסט המלא שלו).

קנדי, כידוע, לא זכה לראות את חזונו מתגשם, אולם 8 שנים אחר כך ממרכז החלל על שם קנדי שבפלורידה, שוגרה חללית אפולו 11 שמימשה את חזונו, הנחיתה אדם על הירח והחזירה אותו לכדור הארץ בשלום.

הטקסט המלא של הנאום


2 תגובות:

  1. לכו לכתובת:

    http://www.xkcd.com/753/

    הניחו את העכבר על התמונה בלי ללחוץ וקראו את הכתוב.

    השבמחק
  2. תודה על זה.
    ברשותך אשתמש בחלק מהמידע הזה בהרצאה שאתן במצפה בגבעתיים ב-16 במאי

    השבמחק