המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 15 בפברואר 2011

כלב השמש מכה שנית

לפני כשנה הצגנו סרטון המראה איך טיל פוגע בכלב שמש (תופעה אטמוספירית) ומפרק אותו. למי ששכח מומלץ לחזור לקרוא ולצפות בסרטונים. בעוד אנחנו מתפעלים מהסרטון מסתבר שמדענים לקחו את הנושא למרחקים. עיון טוב בסרטון יצביע על כך שלמרות שכלב השמש נהרס, הילה חלקית מסוג שונה נשארה וליוותה את הטיל עצמו. הצילוםהבא ימחיש את הנקודה. יש להסתכל עליו מלמטה למעלה:
עמוד אור מלווה את הטיל. מקור: נאסא
עמוד האור מלווה את הטיל מצד שמאל ועולה איתו לגבהים (הוא נהיה קטן יותר). זוהי תופעה חדשה ולא מוכרת במדע, ולז קואלי (Les Cowley) מומחה לתופעות אטמפוספריות (הסבר שלו על כלבי שמש) החל לחקור אותה. באמצעות סימולציות מחשב מורכבות הגיעו החוקרים למסקנה כי גבישי הקרח (שצורתם משושה מושלם) הגורמים את תופעת כלב השמש לא התפזרו בצורה אקראית. גל ההדף מהטיל סידר אותם בצורה חדשה ומסדורת ונתן להם סיבוב. למעשה כל גביש קרח קטן התנהג כסביבון בזווית של 8-12 מעלות המסתובב במהירות ראו באיור הבא
גביש קרח החג כסביבון
גביש קרח החג כסביבון. מקור Les Cowly

תופעת סיבוב זה יוצרת הילה מסוג חדש לגמרי כאשר העמוד שנראה הינו רק חלק קטן מתוך אותה הילה. בתנאים של גל הדף חזק יותר הגבישים היו מסתדרים בצורה מעגלית סביב הטין ויוצרים עיגול מושלם הזז איתו דבר המודגם באמצעות האיור הבא:
סימולציה של הילת הטיל החדשה במלואה
סימולציה של הילת הטיל החדשה במלואה
מסקנת החוקרים: בפעם הבאה שאתם נוכחים בשיגור של טיל אל תסתכלו על הטיל, אלא תחפשו הילות. לא נראה לי שאני אאמץ את המסקנה.

חללית SDO ששוגרה ממשיכה במשימתה לחקר השמש.
לכתבה המקורית באתר נאסא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה