המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 13 ביוני 2011

טלסקופ גדול מאד

לראשונה מפורסמות תמונות מהטלסקופ הגדול מאד ( Survey Very Large Telescope) שמטרתו לבצע סקר שמים. שמו המלא הוא VLT Survey Telescope ויכונה להלן VST. הטלסקופ ממקום בצ'ילה, בהרים הגבוהים ומופעל על ידי ESO, ארגון אירופאי. הטלסקופ הגדול מכונה בפשטות VLT והוא מורכב מארבע מראות בקוטר 8.2 מטרים ומיועד לשימושים אחרים לחלוטין.
VST מקור: ESO

המיוחד בטלסקופ הוא שהוא מצלם תמונות בזוית רחבה ולכן רואה חלק גדול (יחסית כמובן - מעלה על מעלה) מהשמים. לטלסקופ מחוברת מצלמה המורכבת מ-32 שבבי CCD היוצרים ביחד תמונה של 268 מגה פיקסל (רזולוציה של 16,000 על 16,000). הטלסקופ יצלם בכל פעם איזור אחר בשמים, ומטרתו היא סקר, משמעות הסקר היא השוואת תמונת חדשות לתמונות ישנות וזיהוי נקודות אור חדשות שיכולות להיות התפרצויות של נובות, סופרנובות, כוכבי שביט וכו'. לאחר המיפוי הקטלוג יכיל כחמש מאות מיליון אוביקטים. כמות המידע השנתית מוערכת ב-30 טרהבייט לשנה. הנתונים יהיו זמנים למוסדות מחקר.
בינתיים פורסמו שתי תמונת. הראשונה של M17
m17
M17. צילום VST. מקור ESO
תמונה שניה שפורסמה היא של הצביר הכדורי אומגה סנטאורי Omega Centauri, צביר אותו ניתן לראות גם בעין. התמונה מראה למעלה מ-300000 כוכבים!
אומגה סנטאורי
אומגה סנטאורי. מקור ESO
תמונות אלו, יפות ככל שיהיו הן ברזולוציה נמוכה, שאינה מתאימה למחקר. בקישור הבא תמצאו את התמונה ברזולוציה מלאה(תמונה M17, תמונה אומגה סנטאורי). זהירות גודל התמונה 663MB וייתכן והמחשב ייתקע כשינסה לפתוח אותה.
הסרטון הבא (באנגלית) מציג את הטלסקופ ואת מטרתו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה