המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 14 בפברואר 2012

יום כדור הארץ

יום כדור הארץ מצוין בכל שנה בחודש אפריל ומנוצל לצורך הסברה על שמירת כדור הארץ ולהגברת המודעות לאיכות הסביבה ולהגנתה מפני מפגעי הקידמה והאדם.

כיום מקובל לציין את יום כדור הארץ בתאריך 22 באפריל, למרות שבמדינות מסוימות התאריך משתנה. גם בישראל עקב הסמיכות לפסח יש שינוי בתאריך. תחילתו של יום כדור הארץ הוא ב-1970 ואז צוין רק במקומות בודדים, אולם תוך כמה שנים הוא צוין ברוב רחבי ארצות הבירת ובשנות התשעים כבר נהיה יום בינלאומי. כיום מקובל להערת שכחצי מיליארד איש נחשפים לאירועי יום כדור הארץ ביותר מ-170 מדינות בעולם!

לא תמיד נקרא יום כדור הארץ כך, אולם השם כל כך מתבקש (ובצירוף מקרים מענין, יום הולדתו, Birthday, של אחד מהוגי הרעיון חל באותו תאריך ולכן הצירוף Earthday שנשמע כחרוז), והשם התקבע בתודעה הציבורית ונהיה השם המקובל לאותו יום.


יום כדור הארץ בישראל
גם בישראל מציינים את יום כדור הארץ, אולם מאחר וכבר יש יום איכות הסביבה (שהוא יום רשמי המואגן על ידי המשרד לאיכות הסביבה), יום כדור הארץ נושא יותר אופי מקומי ולא רשמי ומשמש כר לעצרות, אירועים ופסטיבלים שונים, ובנוסף אירועים המאורגנים על ידי ארגונים הפועלים בישראל למען איכות הסביבה כדוגמת ארגון גרינפיס.

המנון יום כדור הארץ
את מילות ההמנון (באנגלית) שרים לפי מנגינת אודה לשמחה מאת בטהובן (הסימפוניה התשיעית)
Joyful joyful we adore our Earth in all its wonderment
Simple gifts of nature that all join into a paradise
Now we must resolve to protect her
Show her our love through out all time
With our gentle hand and touch
We make our home a newborn world
Now we must resolve to protect her
Show her our love through out all time
With our gentle hand and touch
We make our home a newborn world


שעת כדור הארץ
שעת כדור הארץ היא יוזמה אחרת בה למשך שעה אחת מצמצמים מאד את צריכת החשמל. גם שעת כדור הארץ מצוינת במבחר ערים גדולות בישראל. תאורה מיותרת מכובה (אבל למה לא מכבים אותה במשך כל השנה, אם באמת רוצים לחסוך חשמל)? ואירועים ומופעים רבים נערכים... התוצאה בכמות החשמל הנחסכת די זניחה (אכן, כדי לצמצם צריכה יש לכבות תאורה מיותרת על ובתוך בנינים 365 יום בשנה, וגם לשדרג הרבה גופי תאורה ליעילים יותר ואפילו לכבות אור במשרדים במהלך היום כאשר יש מספיק אור טבעי).


עוד עובדות מענינות על כדור הארץ
איך נראה כדור הארץ מהחלל?

לאתר שעת כדור הארץ בישראל
האתר הבינלאומי של יום כדור הארץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה