המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 28 בפברואר 2012

ישראל מהחלל

סרטון חדש מציג אסופת תמונות מתחנת החלל הבינלאומית שנערכו לסרט. התחנה חולפת מעל איזורים נרחבים בעולם, את רובם לא זיהיתי, אולם החל מ 1:00 לערך הנוף נהיה מוכר מאד למרות הזוית הלא שגרתית של צרפת ושל המגף האיטלקי, יון קפריסין וכל הקצה המזרחי של הים התיכון שהוא כמובן ישראל! קל מאד לזהות את ישראל, המקום היחידי המואר באיזור פרט לדלתא של הנילוס. כמו כן שימו לב לברקים שרואים מפעם לפעם.

ריכוזי האורות הגדולים הם תל אביב, ירושלים ואילת-עקבה (1:17) מיד לאחר מכן עוברים לאיזור אחר בעולם. אם זיהיתם אוזרים נוספים, הוסיפו בהערות.

יום שלישי, 14 בפברואר 2012

יום כדור הארץ

יום כדור הארץ מצוין בכל שנה בחודש אפריל ומנוצל לצורך הסברה על שמירת כדור הארץ ולהגברת המודעות לאיכות הסביבה ולהגנתה מפני מפגעי הקידמה והאדם.

כיום מקובל לציין את יום כדור הארץ בתאריך 22 באפריל, למרות שבמדינות מסוימות התאריך משתנה. גם בישראל עקב הסמיכות לפסח יש שינוי בתאריך. תחילתו של יום כדור הארץ הוא ב-1970 ואז צוין רק במקומות בודדים, אולם תוך כמה שנים הוא צוין ברוב רחבי ארצות הבירת ובשנות התשעים כבר נהיה יום בינלאומי. כיום מקובל להערת שכחצי מיליארד איש נחשפים לאירועי יום כדור הארץ ביותר מ-170 מדינות בעולם!

לא תמיד נקרא יום כדור הארץ כך, אולם השם כל כך מתבקש (ובצירוף מקרים מענין, יום הולדתו, Birthday, של אחד מהוגי הרעיון חל באותו תאריך ולכן הצירוף Earthday שנשמע כחרוז), והשם התקבע בתודעה הציבורית ונהיה השם המקובל לאותו יום.


יום כדור הארץ בישראל
גם בישראל מציינים את יום כדור הארץ, אולם מאחר וכבר יש יום איכות הסביבה (שהוא יום רשמי המואגן על ידי המשרד לאיכות הסביבה), יום כדור הארץ נושא יותר אופי מקומי ולא רשמי ומשמש כר לעצרות, אירועים ופסטיבלים שונים, ובנוסף אירועים המאורגנים על ידי ארגונים הפועלים בישראל למען איכות הסביבה כדוגמת ארגון גרינפיס.

המנון יום כדור הארץ
את מילות ההמנון (באנגלית) שרים לפי מנגינת אודה לשמחה מאת בטהובן (הסימפוניה התשיעית)
Joyful joyful we adore our Earth in all its wonderment
Simple gifts of nature that all join into a paradise
Now we must resolve to protect her
Show her our love through out all time
With our gentle hand and touch
We make our home a newborn world
Now we must resolve to protect her
Show her our love through out all time
With our gentle hand and touch
We make our home a newborn world


שעת כדור הארץ
שעת כדור הארץ היא יוזמה אחרת בה למשך שעה אחת מצמצמים מאד את צריכת החשמל. גם שעת כדור הארץ מצוינת במבחר ערים גדולות בישראל. תאורה מיותרת מכובה (אבל למה לא מכבים אותה במשך כל השנה, אם באמת רוצים לחסוך חשמל)? ואירועים ומופעים רבים נערכים... התוצאה בכמות החשמל הנחסכת די זניחה (אכן, כדי לצמצם צריכה יש לכבות תאורה מיותרת על ובתוך בנינים 365 יום בשנה, וגם לשדרג הרבה גופי תאורה ליעילים יותר ואפילו לכבות אור במשרדים במהלך היום כאשר יש מספיק אור טבעי).


עוד עובדות מענינות על כדור הארץ
איך נראה כדור הארץ מהחלל?

לאתר שעת כדור הארץ בישראל
האתר הבינלאומי של יום כדור הארץ

יום ראשון, 12 בפברואר 2012

ירח קרוב וגדול

מסלולו האליפטי של הירח גורם למרחקו מכדור הארץ להשתנות מדי יום. הנקודה בה הירח קרוב ביותר לכדור הארץ מכונה פריגי ומרחקה המינימלי הוא 357,000 קילומטרים. הנקודה בה הירח מרוחק נקראת אפוגי והיא מגיעה עד 406,000 קילומטרים. בכל חודש, ערכי המרחקים האלו שונים אולם ההפרש גבוה עד 14%. הפרש זה גורם לכך שהירח נראה גדול יותר כאשר הוא קרוב (פריגי), אולם קשה מאד לשים לב להבדל זה בעין מאחר וההשוואה אינה אפשרית.

כל האמת על הסופרמון

בכל חודש הירח קרוב או רחוק במופע אחר שלו, וגם אין לנו יכולת לזכור איך הוא היה נראה לפני שבועיים. הדרך הטובה ביותר לבצע את ההשוואה היא על ידי צילום ירח מלא בנקודות הפריגי והאפוגי (בהבדל של כמה חודשים) ולהשוות בין התמונות.
ירח קרוב ומלא מכונה גם סופרמון Supermoon. התאריכים השנה בהם יהיה ניתן לצלם תמונות אלו הם 6/5/2012 - ירח מלא בפריגי (קרוב ביותר) ו-28/11/2012 ירח מלא באפוגי (רחוק ביותר). ניתן לצלם בכל מצלמה ביתי, רק להקפיד שאורך המוקד (הזום) יהיה זהה בין שתי התמונות. רצוי גם לצלם כאשר הירח בערך באותו גובה בשמים. עד אז הינה שתי תמונות מהחודש (פברואר 2012) ובהם הירח מצד ימין בפריגי ומשמאל כעשרה ימים קודם לכן (יומיים לאחר האפוגי). יש הבדל של כ6% בין התמונות

והנה צילומים של ירח קטן וגדול (סופרמון)

ירח קרוב וגדול (מימין) לעומת ירח רחוק וקטן (משמאל)
ירח קרוב וגדול (מימין) לעומת ירח רחוק וקטן (משמאל)


לפעמים הירח נראה גדול אפילו שהוא לא באמת גדול, קראו עוד על אשליית הירח הגדול

הנה הירח ממאי 2012 המכונה גם סופרמון. תמונה השוואה תגיע בעוד כמה חודשים.
ירח גדול מאי 2012 סופרמון
ירח גדול מאי 2012 סופרמון

יום שלישי, 7 בפברואר 2012

הפירמידות מהחלל

הפרימידות במצרים הן אחת האטרקציות התיירותיות ביותר בעולם וזוכות למיליוני צילומים מדי שנה, אולם מעט מאד צילומים מתבצעים ממרחק של למעלה מ-300 קילומטר מלמעלה.
האטסרונאוטית ניקול צילמה את התמונה הבאה מתחנת החלל ופירסמה אותה בדף הטוויטר שלה. התמונה אינה חדשה אלא מלפני כשנתיים.
בהתחלה קשה לראות את הפירמידות אבל תוך כמה שניות מזהים אותן, מבני ענק הסמוכים כבר מאד לשכונות המגורים מצד אחד ובקצה המדבר מהצד השני
הפירמידות מהחלל
הפירמידות מהחלל - ניקול סטות

יום רביעי, 1 בפברואר 2012

אופטיקה בגשם

כל טיפת מים משמשת גם כעדשה ומעוותת את המציאות. הניסוי הידוע ביותר הוא להכניס כפית לכוס מים ואבוי, ידית הכפית עקומה או אפילו שבורה... לא נורא, תוציאו את הכפית מהמים הכל יסתדר. לא צריך אורי גלר או כוחות על טבעיים.
מי שבר את הכפית שלי?
מי שבר את הכפית שלי?


גם כשאתם באוטו בגשם אפשר לנצל את הזמן להיבטים מדעיים. צפו דרך החלון על בנין סמוך. האפקט המתקבל ייראה בערך ככה. ממש סלבאדור דאלי!


וכאשר זגוגית האוטו מלאה באדים (אלו למעשה לא אדים, אדים הם מים במצב גז והם שוקפים לחלוטין מה שאתם קוראים אדים זה בעצם טיפות קטנות קטנות של מים) תחכו שיבוא אוטו שמדליק אורות (ותודה רבה למשרד התחבורה על התקנה הזו) ופתאום כל פנס הופך להילה צבעונית עגולה בצבעי הקשת.
הילה צבעונית
הילה צבעונית