המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שבת, 23 בנובמבר 2013

שביט אייסון ISON

את מאמרנו האחרון בנושא שביטים  סיימנו באמירה הבאה: "שביט PANSTARR הוא רק הכנה לשביט ISON שנמצא כרגע רחוק מכדור הארץ אולם צפוי להיות שביט בהיר מאד שייראה היטב בשמים, וזאת בחודש נובמבר 2013 ואילך. קשה עד בלתי אפשרי לתת הערכות בהירות לשביטים, ולא נותר לנו אלא לחכות." נובמבר כבר כמעט מסתיים והגיע הזמן לעדכן על שביט אייסון.


עדכון - 28/11/2013 - התרחיש המבאס אכן קרה. השביט לא שרד את המפגש עם השמש ולאחר מסע של מאות אלפי שנים מעננת אורט הרחוקה מרחק של שנת אור התפרק ונכחד... אבל לא הכל אבוד. משהו הצליח לצאת. בודאי לא השביט המקורי. לא ברור עם יש עדיין גרעין או שרק ענן של חומר. מה שזה לא יהיה ממשיך לנוע במסלול המקורי של השביט ואולי עדיין נוכל לראות משהו בתחילת דצמבר. הנה הסרטון המתאר את המפגש באדיבות חלליות נאסא.

שביט אייסון התגלה כבר בספטמבר 2012 באמצעות טלסקופ בקוטר 40 סנטימטר. לאחר כמה תצפיות וצילומים היה ניתן לחשב לו מסלול, כאשר חישובי המסלול הראו שהוא יגיע לקירבה מירבית לשמש בתאריך 28/11/2013. במשך רוב הזמן שלו בשמים השביט היה נראה רק בטלסקופים. בהתחלה רק בצילומים, אולם לאחר מכן גם בצפייה דרך טלסקופ. רק מלפני שבועיים היה אפשר לראות את השביט בעין מעט לפני הזריחה. ניסיתי כמה פעמים ולא הצלחתי.

בתמונות דווקא רואים שלשביט אייסון יש כבר זנב יפה שאורכו כשבע עד שמונה מעלות. שביטים מורכבים בעיקר מקרח וכאשר השביט מגיע לשמש, חלק מהקרח ומהגזים הפנימיים מתפזר לחלל במיליוני חלקיקים קטנים. כל חלקיק כזה מסוגל להחזיר אור. חשוב להדגיש שהזנב למרות אורכו (כמיליוני קילומטרים) דליל מאד. קוטר השביט מוערך בכשני קילומטרים.
הנה תמונה שצולמה במצפה הכוכבים למון שבאריזונה בתאריך 8/10/2013
Comet ISON (C/2012 S1) captured by the Mount Lemmon SkyCenter
Comet ISON (C/2012 S1) captured by the Mount Lemmon SkyCenter


אבל לאייסון יש בעיה בוערת. הוא יעבור קרוב לשמש. קרוב מאד. במרחק של כמיליוון קילומטר בלבד ובאיזור בו הטמפרטורה היא מעל 2500 מעלות. למזלו הביקור שלו בגיהנום יהיה קצר יחסית והוא לא יספיק לאבד את כל החומר שלו. מה בדיוק יקרה? זו תעלומה לא קטנה כאשר יש את האפשרויות הבאות:
  • השמש תחסל לגמרי את השביט - הרבה שביטים מתרסקים על השמש ונעלמים לנצח. תרחיש מבאס ביותר.
  • לא יקרה לו כמעט כלום והוא יצא בשלום - תרחיש טוב יותר אבל עדיין מבאס מאחר והוא לא יהיה מספיק בהיר למחזה מרהיב
  • הוא יאבד הרבה חומר, שיתפתח לזנב ארוך במיוחד וגם יצליח לצאת בשלום מהמפגש עם השמש - ואנחנו נראה שביט פנטסי בשמים במשך דצמבר וינואר
לאחר הקירבה לשמש השביט שניראה עד כה מוקדם בבוקר, ייראה בשמי הלילה. בשעות הבוקר המוקדמות .  במקרה הטוב, הוא יהיה עצם בהיר ביותר למשך כמה שבועות ויתן מחזה יפה של כוכב שביט בשמים שלא נראה מאז 1997 בחצי הכדור הצפוני.  נחכה ונראה.
בינתיים אי אפשר לראות את השביט מכדור הארץ, אבל חלליות הצופות בו יכולות לראות אותו ולעקוב אחריו.
חללית STEREO-A היא אחת משתי חלליות המקיפות את השמש במסלול זהה לכדור הארץ אבל בנקודות שונות עליו. הן מאפשרות לראות תמונה מלאה של השמש בכל יום. צפו בסרטון שצלום שם. מומלץ לקרוא את המאמר כולו באתר UNIVERSE TODAY

Comet ISON entered the STEREO scene with Encke on Nov. 21 (Credit: Karl Battams/NASA/STEREO/CIOC)
Comet ISON entered the STEREO scene with Encke on Nov. 21 (Credit: Karl Battams/NASA/STEREO/CIOC)

למעשה בתמונה רואים שני שביטים. השביט העליון הוא אנקה - שביט ותיק שבניגוד לאייסון סובב במסלול קצר מאד של 3.3 שנים בלבד סביב השמש. הזנב שלו דליל במיוחד, הוא כבר איבד את רוב החומר שלו, ונראה שנע כמו דג. הגלים הנעים מצד ימין הם חלקיקים מהשמש (רוח השמש) והם הגורמים לתזוזה של זנב השביט. שביט אייסון נראה בתחתית התמונה והחללית תעקוב אחריו כל הדרך עד לשמש ונקווה שגם בחזרה...

תגובה 1: