המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 22 במרץ 2015

סיכום ליקוי חמה חלקי

ביום שישי כ"ט אדר תשע"ה 20/3/2015 היה ליקוי חמה. מישראל נראה ליקוי חלקי מאד. הליקוי המלא נראה רק בצפון האוקינוס האטלנטי ובאיי פארו.
שיא הליקוי מישראל היה כ-6% (מעט יותר ככל שמצפינים) ולמרות שליקוי היה קטן החלטתי להעמיד טלסקופ במקום ציבורי ולבצע תצית רחוב להראות את התופעה לעוברים ולשבים.
היום התחיל כרגיל בעננות מרובה אולם הליקוי הינו אירוע הנמשך כשעה וחצי והייתי משוכנע שבמהלכו השמש תפציע למשך מספיק זמן. בחרתי מיקום אסטרטגי סמוך לקניון גבעת שמואל בו נמצאים הרבה מאד אנשים וגם יש רחבה נוחה להעמיד את הציוד עם שמים פתוחים לכיוון דרום.
כמובן שאסור להסתכל בשמש ישירות ולכן השתמשתי בציוד מיוחד לטלסקופ וגם בפילטר בו ניתן לצלם ולראות את הליקוי בעין. אלו פילטרים מיוחדים ולא אילתורים המבוססים על פילמים, זכוכיות שרופות ועוד...

כך נראתה העמדה חמש דקות לפני הליקוי. אפשר לראות שרואים שמש (לפי הצל) אבל שיש גם הרבה עננים בשמים...


עמדת התצפית. שימו לב לפילטר השמש על הטלסקופ
עמדת התצפית. שימו לב לפילטר השמש על הטלסקופ

את הדקות הראשונות של התצפית העברתי לבד, הפגימה בשמש הייתה קטנה מאד, אולם ברגע שראו משהו התחלתי לקרוא לעוברים ולשבים. חלקם גילו מעט חשדנות, אחים היו בטוחים שנדרש תשלום, וכמה אפילו ממש סירו להתקרב אולי היו בטוחים שהולכים למכור להם משהו, אבל אני שאבתי השראה מדוכן החבדניקים הסמוך שהזמינו אנשים להניח תפילים ופשוט אמרתי לאנשים לבוא לראות ליקוי חמה. 

ליקוי חמה חלקי 20/3/2015
תחילת ליקוי חמה חלקי 20/3/2015
הרבה אנשים שפוט באו. מבוגרים וילדים, עם שקיות הקניות לשבת . חלק שמעו על הליקוי ברדיו, חלק ראו ובאו וחלק פשוט עברו במקרה. לפעמים אפילו נוצר תור ואז נתתי לאנשים פילטר להתבונוות בעין שעבר בין כולם. קריאות התפעלות נרשמו מפי מבוגרים וילדים ואני הייתי עסוק בכיוונים והסברים במשך כל הליקוי.

צופים בליקוי החמה
צופים בליקוי החמה

הליקוי היה קצר למדי והתקדם במהירות. תוך חצי שעה בערך הגענו לשיאו הקטן של הליקוי
ליקוי חמה חלקי 20/3/2015 - שיא הליקוי בישראל
ליקוי חמה חלקי 20/3/2015 - שיא הליקוי בישראל



עמדת התצפית ואני
עמדת התצפית ואני

הדקות האחרונות של הליקוי
הדקות האחרונות של הליקוי
בסופו של דבר הייתה חוויה מצוינת. ליקוי הוא תמיד אירוע לצפייה גם כאשר הוא קטן ובוודאי כאשר אפשר להראות אותו לעשרות אנשים אחרים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה