המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 29 בינואר 2017

הבזקי אירידיום

יש לנו נטייה לחשוב שדברים מסוימים היו תמיד ויהיו תמיד, אבל זה פשוט לא כך. הבזקי האירידיום הם דוגמה טובה. כבר קרוב לעשרים שנה שאפשר לראות אותם, כמעט בכל יום וכמעט מכל מקום. אני מדווח עליהם מפעם לפעם ולרוב בתוספת משפט שהם לא אירוע נדיר.
אבל כל זה הולך להשתנות ותוך שנה עד שנתיים הבזקי אירידיום יהיו כנראה היסטוריה.

עדכון 1/2019 - ההבזקים נהיים נדירים ולכן גם קשה יותר לתפוס הבזקים בהירים אבל עדיין אפשר לראות הבזקים כפולים של שני לווינים שנמצאיםבאותו מסלול (אחד החליף את הקודם, וכרגע כנראה שניהם יצאו מכלל פעולה, אולי לא ניתן להוריד אותם?), אז משהו עוד נשאר. מאחר ובתמונת המקור קשה לראות את הפסים העדינים של ההבזק (ההבזקים לא היו בהירים במיוחד) התמונה המצורפת היא לאחר עיבוד מוגזם לצורך המחשה בלבד
מעבר אירידיום כפול 23/1/2019
מעבר אירידיום כפול 23/1/2019



עדכון 5/2018 - ההבזקים אכן הופכים להיות היסטוריה, הלווינים הישנים משנים מסלול כדי לפנות את המקום שלהם ללויינים חדשים. יותר עשרים לווינים כבר שינו מסלול וכתוצאה מכך אין להם יותר הבזקים. תיעוד של השינויים בקישור הבא


אבל קודם כל, מהם בכלל הבזקי אירידיום?

הבזקי אירידיום (Iridium flash)
לוויני אירידיום הם לוויני תקשורות הנעים במסלול פולארי סביב כדור הארץ (בזוית של 90 מעלות לקו המשווה) ולכן, מדי הקפה, עוברים הלווינים מעל הקטבים.  תפקידם הינו לספק תקשורת לווינית מכל נקודה על כדור הארץ. הלווינים שמישים רק בחלקם אולם כולם (פרט לאחד שהתנגש בחלל עם לווים רוסי) עדיין מקיפים את כדור הארץ. הלווינים קטנים מאד ובמעבר רגיל בהירותם נמוכה עד כדי גבולית לראייה בעין, אבל מי שנמצא בתוך רצועה צרה על כדור הארץ אליה אחת מהאנטנות של הלווין מכוונת או במרחק קטן ממנה, יראה בשמים הבזק בן כמה שניות. ככל שקרובים יותר למרכז הרצועה, עוצמת ההבזק תהיה גבוהה יותר ומשכו ארוך יותר.
בהירות השיא של ההבזק יכולה להיגע לבהירות גבוהה פי מאה מכוכב הלכת נוגה.

ניתן לראות הבזקי אירידיום כמעט בכל יום. הבזקים בהירים במיוחד ניתן לראות אפילו באור יום בתנאי שמקום ההבזק בשמים מרוחק מספיק מהשמש (מרחק זוויתי). זה הזמן לציין כי נדרש משנה זהירות בתצפיות המתרחשות כאשר השמש נמצאת בשמים, שכן עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לעין שצופה ללא אמצעי מגן.

הנה דוגמאות להבזקי אירידיום.
הבזק אירידיום
הבזק אירידיום

הבזק אירידיום
הבזק אירידיום כפול

והנה דוגמה למעבר ביום שצולם בסרטון.


והנה מעבר כפול בשעות היום





לווין אירידיום ישן
שימו לב לאנטנות
מקור: תאגיד אירידיום
איך נראה הלווין הישן?
הנה תמונה של הלווין. הגורם להבזק הן האנטנות בחלקו התחתון (ולא הפנלים הסולריים המכוונים לשמש). בלווינים החדשים יש אנטנות יעילות יותר שאינן צריכות שטח פנים גדול כל כך וכתוצאה מכך ההבזקים יעלמו.
לווין אירידיום חדש. מקור: תאגיד אירידיום





אז לאן הם יעלמו?
הדור החדש של לוויני אירידיום שהראשון בהם שוגר בחודש ינואר 2017 בנוי בצורה שונה. האנטנות שלהם קטנות יותר ובזווית אחרת והם לא ייצרו את ההבזקים. אולי יהיה אפשר לראות אותם כנקודות חיוורות בשמים אבל האפקט של נקודה חיוורת ההופכת לבהירות עצומה ואז שוב נעלמת, לא יתרחש.

מה יקרה ללוינים הישנים
שאלה טובה. רובם יוצאו משירות ויועברו למסלול אחר ולאחר מכן כנראה יונמכו וישרפו באטמוספירה. האם אלו שיהיו במסלול אחר ימשיכו להבזיק? כרגע לא יודעים. נחכה ונראה.

אז מה עושים?
מנסים לצפות בכמה שיותר הבזקים כל עוד אפשר. מקום טוב להתחיל הוא באתר heavens-above. הנה סרט הדרכה על השימוש באופציות השונות באתר


ראיתי הבזק או שניים, להמשיך?
לדעתי כן. ראיתי מאות הבזקים ואני תמיד נהנה לצפות בעוד. צריך אתגרים? נסו לראות הבזקים ביום? נסו לראות שני הבזקים רצופים בהפרש של דקה.  נסו לצלם הבזקים?

איך לצלם הבזק?
אפשר לצלם הבזקים בכל מצלמה ואפילו בוידאו אבל התוצאה הטובה ביותר היא במצלמת DSLR. גם מצלמות אחרות שאפשר לבצע חשיפה ארוכה יתאימו. חישפו כ15-20 שניות כאשר שיא ההבזק או בדיוק באמצע, כמובן שיש לייצב את המצלמה על חצובה.


פילוסופיה לסיום
כנראה שלמין האנושי יש דאגות גדולות יותר מכמה הבזקים בלילה. נכון שמדובר באירוע חביב שמרשים מאד את הצופים ובגלל בהירותו ניתן לצפייה גם ממרכז עיר, אבל בגדול, החיים שלנו לא ישתנו בגלל שלא יהיו יותר הבזקי אירידיום.
אולם כמשל, הלווינים הם דוגמה למשהו שחושבים שיהיה תמיד, ואז ביום אחד הוא נעלם. זה נכון להרבה דברים ונכון בעיקר לעצמנו. חשוב לנצל היטב את הזמן שיש לנו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה