המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 15 בדצמבר 2009

עולמות אחרים ביקום

האם קיימים חיים במקומות אחרים ביקום? התשובה לא ידועה אבל מה שבטוח הוא שיש כוכבי לכת אחרים ביקום. אמנם כרגע לא נצפו כוכבי לכת המסוגלים לקיים חיים. אולם חשוב לזכור כמה דברים:
הראשונה - אנחנו מכירים רק צורה אחת של חיים מבוססת פחמן ודורשת מים נוזלים. ייתכן וקיימות צורות חיים אחרות שונות לחלוטין שאיננו יכולים אפילו לדמיין.
השנייה - אמצעי הגילוי שלנו מוגבלים ביותר. זיהוי של כוכב לכת קטן וסלעי זה כמו לזהות גחלילית ליד פרוז'קטור ענקי ממרחק אלפי קילומטרים.
ועדיין כוכבים חדשים מתגלים בשיטות שונות שהמשותף לכולם הוא מדידות מדויקת ביותר בתחומים שונים. ככל שרמת הדיוק תשתפר, ישתפרו המדידות.


הרשומה נכתבה בעקבות מאמר שהתפרסם במגזין NATIONAL GEOGRAPHIC האחרון. המאמר של פרופסור טימותי פריס מחבר הספר "מילדות לבגרות בשביל החלב" סוקר את הגילויים האחרונים בתחום. המגזין מופיע גם בשפה העברית. אם במשך שנים שלטה הדוגמה (בחולם) של כדור הארץ במרכז וכל שאר השמים קבועים ולא משתנים הרי שכיום אנו מבינים שידיעותינו מצומצמות. בעבר ההנחה הייתה שאם מודדים ולא מוצאים אז כנראה שאין, בימינו יודעים שלכל מדידה יש את המגבלות שלה ומה שהיא יכולה או לא יכולה לגלות. דוגמה מפורסמת היא אפקט הפרלקסה שלא נמדד עד המאה ה-18. ההשערה הייתה שאם כדור הארץ אכן נע סביב השמש, הרי שזוית הראיה לכוכבים צריכה להשתנות במקצת בין שתי תצפיות בהפרש של חצי שנה (ומרחק של 300 מיליון קילומטר במיקום כדור הארץ). כדי להרגיש את האפקט ישרו את היד קדימה ועיצמו עינים לסירוגין. מיקום היש משתנה בגלל זוית הראיה השונה במקצת.

מדידות שנעשו לא גילו שום שינוי בזוית וזו הייתה הוכחה חותכת נגד השיטה ההליוצנטרית (השמש במרכז) מאחר ולפי הנתונים שהיו אז וגודל היקום שהאמינו בו אז (שהיה קטן עשרות מונים ממה שאנחנו חושבים היום), חייבו קיום התופעה. התופעה נצפתה רק כשאמצעי המדידה השתפרו והייתה המסמר האחרון באורן הקבורה של התיאוריה הגיאוצנטרית (הארץ במרכז).


ומה לאדם דתי יש להגיד על נושא זה? לעניות דעתי אין  בתורה משהו הסותר קיום חיים במקום ובזמן אחרים ביקום. גם המדרשים מספרים שהקדוש ברוך הוא בונה עולמות ומחריבם. גם הנביא ישעיהו אמר פסוק ברוח זו:

ישעיהו פרק ס"ה פסוק י"ז: "כִּי-הִנְנִי בוֹרֵא שָׁמַיִם חֲדָשִׁים, וָאָרֶץ חֲדָשָׁה; וְלֹא תִזָּכַרְנָה הָרִאשֹׁנוֹת, וְלֹא תַעֲלֶינָה עַל-לֵב". 

ומי אנו שנדע באיזה עולמות מדובר ומתי. משך קיומו של העולם במקורות חז"ל מוגדר כ-6000 שנה וכיום אנחנו בשנת 5770. אמנם מספרים אלו הם סימבוליים וטיפולוגיים, ואין להסיק מהם על גיל היקום וכדור הארץ אך באמת הרבה אנשים חוששים לעתיד עולמנו אם בגלל מלחמה גרעינית ואם בגלל תופעות האקלים והרס האטמוספירה בפחמן.

כאדם דתי דווקא נח לי לקבל את העובדה שיש חיים במקום אחרים ביקום אבל לא בהכרח בזמן הזה ולא בהכרח ביקום הזה. המדע אינו יכול לענות על השאלה מה היה לפני המפץ הגדול, וגם לא מה יהיה לאחריו אבל הוא כן עונה על השאלה מה משך הזמן בין שני האירועים הנ"ל - כמה עשרות מילארדי שנים. מספר זה גדול ככל שיהיה הוא עדיין מספר קטן וסופי. ישות אלוהית היא ישות נצחית, אינסופית. מספר גדול ככל שיהיה עדיין אינו מתקרב בכלל להיות אינסופי, ואפשר להגדיל אותו בקלות. חשבתם שגוגל זה הרבה? קבלו גוגלפלקס...

ואם יש חיים אחרים, ייתכן בהחלט שהם גם מקיימים תורה המותאמת לצורת החיים שלהם (מבוססת על פחמן או על משהו אחר) או שהם בדרך לשם. אולי הם בדיוק כמונו ואולי הם לא, אבל כמאמין התהליך של התורה, הבחירה ביחיד וממנו בעם ונתינת התורה לו בצורה המתאימה לו יהיה קיים גם ביקומים ועולמות אחרים, ועקרונות מסוימים, גם אם לא הפרטים עצמם, יהיו זהים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה