המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 8 בנובמבר 2010

עשור לתחנת החלל הבינלאומית

תחנת החלל הבינלאומית מציינת בימים אלו עשור לפעילותה המאויישת. לפני עשר שנים נחת צוות המשימה הראשון. האסטרונואט האמריקאי ביל שפרד והקוסמונאוטים הרוסים סרגיי קריקלב ויורי גידזנקו.

תחנת החלל הבינלאומית ,פרוייקט ענק, גרנדיוזי המשלב מדינות רבות, ללא מטרה ברורה בפני עצמה חוץ מאשר להיות שם. משמש כפלטפורמה למחקר, לניסויים לתצפיות ולמרות שהויכוח על נחיצות התחנה גדול ומדענים רבים טוענים שאפשר היה להגיע להישגים ותגליות גדולים הרבה יותר בהפניית המשאבים למקומות אחרים, אין ספק שגדולתה של התחנה היא ברוח האנושית שהיא מביאה איתה, רוח החסרה כל כך בעולמנו. את הויכוח על נחיצות התחנה לא נוכל להכריע אולם נראה מה היא כן מצליחה להביא לנו.
התחנה היא בינלאומית, אמנם השליטה עליה היא בידי NASA (לאחר שבשלב ההקמה, השליטה הייתה בידי הרוסים), אולם חברות בה מדינות רבות שתרמו חלקים לבנייתה ואנשים למשימות. התחנה מממשת את החלום של מושבה קבועה בחלל גם אם היא מחזיקה 3 אנשים בלבד (ולעיתים יותר). לתחנה תפקיד חינוכי רב ופעולות רבות מנוצלות למטרות חינוך הדור הבא של ילדי העולם לפיתוחים טכנולוגיים. את התחנה ניתן לראות בעין חולפת בשמי הערב או הבוקר.

וכמובן התחנה מאפשרת לנו שפע של צילומים איך נראה כדור הארץ מהחלל (הקרוב)
התחנה נבנתה בשלבים. כל פעם שוגר חלק אחר והורכב והתחנה גדלה לאט לאט כאשר חלקים גם זזו ממקומם והורכבו במקומות אחרים.
תחנת החלל נראתה כך כאשר צוות המשימה הראשון הגיעה אליה
תחנת החלל בשנת 2000 מקור: נאסא

והיא גדלה
תחנת החלל בשנת 2001. מקור: נאסא

וגדלה

תחנת החלל בשנת 2005. מקור: נאסא

וכיום היא נראית כך בגודל של שני מגרשי כדורגל.
תחנת החלל בשנת 2010 מקור: נאסא
התמונות יפות אבל סרטון האנימציה הבא (באדיבות נאסא) ממחיש את כל שלבי הבנייה (שהיו כרוכים בעשרות טיסות של מעבורות חלל, חלליות סויוז והליכות חלל)


נביא כמה תמונות מייצגות של כדור הארץ מהתחנה (שהן בעיני מיוחדות יותר מאשר תמונות המראות מה קורה בתוך התחנה). למעונינים ניתן לשוטט שעות בארכיון התמונות של נאסא ולמצוא אלפי תמונות  נוספות.
צלקות שריפה במדבר סימפסון באוסטרליה. מקור: נאסא

ככה נראית השקיעה. פס ספקטרום בכל הצבעים. מקור: נאסא

מכתש פגיעה עתיק של מטאור במדבר סהרה. מקור: נאסא
הרי ההימאליה מהחלל נראים פתאום לא כל כך גדולים. מקור: נאסא
הוריקן בים. שימו לב לעין הסערה בה שקט. מקור: נאסא

התפרצות הר הגעש אתנה בסיציליה בשנת 2002. מקור: נאסא

ארץ ישראל, סיני ומצרים. שימו לב לאורות ברוב ישראל למעט הנגב. אילת ושארם בולטות וכמובן נהר הנילוס והדלתא. שאר מצרים חשוכה לחלוטין ומהווה יעד מצוין לתצפיות. מקור: נאסא


לסיכום המאמר ראיון וידאו (פנו לעצמכם חצי שעה עם כוס קפה ובלי טלפונים) עם ביל שפרד, מפקדה הראשון של תחנת החלל הבינלאומית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה