המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 19 בפברואר 2014

קנופוס

קנופוס הוא הכוכב השני בבהירותו בשמים, אחרי סיריוס. חודשים אלו (דצמבר-מרץ) הם הזמן הטוב ביותר לצפות בקנופוס. אם הוא כל כך בהיר למה לא שמנו לב אליו עד היום? הסיבה היא שקנופוס הוא כוכב דרומי מאד. הנטייה (דקלינציה) שלו היא 52- מעלות, מה שאומר שכל מי שנמצא מעל קו רוחב 38, מרבית אירופה וחלקים גדולים מארה"ב לא יכולים לראות אותו כלל. מאזור מרכז הארץ, קו רוחב 32 הוא לעולם לא ייראה גבוה יותר מ-6 מעלות! כמובן שגם משך השהייה שלו מעל האופק נמוך בהתאם, פחות מחמש שעות! (לשם השוואה, כוכב סיריוס שגם הוא דרומי, שוהה מעל האופק כמעט 11 שעות. כוכב הצפון, שוהה מעל האופק 24 שעות).

ככל שקנופוס בהיר, בישראל הוא בקושי נראה, כוכבים נמוכים הם חיוורים יותר, רואים זאת אפילו על השמש שבשקיעה מאבדת מזוהרה הבוהק. גם קנופוס מושפע מכך ולכן מישראל הוא לא יראה בהיר במיוחד, אבל הוא בין הכוכבים הבודדים שתוכלו לראות, אפילו ממרכז העיר, בגובה כל כך נמוך בשמים.
כל מה שצריך לעשות זה להסתכל, וזה אפילו קל למצוא אותו. ניעזר בחבר שלו, הכוכב הבהיר ביותר בשמינו, סיריוס, בקבוצת הכלב הגדול. קנופוס נמצא כמעט בדיוק מתחתיו. כאשר סיריוס בשיא גובהו בשמים, רדו למטה עד שתראו נקודה מנצנצת סמוך לאופק. זהו קנופוס. הקפידו להביט לכיוון דרום והתרחקו מכל מקור אור גלוי. גם מתוך עיר הוא ייראה.

לקנופוס חשיבות עצומה בניווט הימי בימי קדם ועד המצאת ה-GPS. שייטי הים הדרומי הסתמכו עליו, וגם השייטים בים התיכון היו צריכים אותו. בים התיכון הוא כל כך נמוך שלא משנה מתי רואים אותו, כיוונו יהיה מאד מאד קרוב לדרום. כוכב מועיל ביותר. מרחקו נקבע לאחרונה בסביבות 310 שנות אור.

כוכב קנופוס הוא הבהיר ביותר בקבוצת קארינה, קבוצה כמעט ולא נראית מישראל, שמה העברי הוא שדרית והיא חלק מקבוצת הכוכבים העתיקה ארגו, הספינה, מסיפורי יאסון וגיזת הזהב. הקבוצה ידועה מאד גם בגלל ערפילית אטה-קארינה, ערפילית יפהפיה וקשה מאד לצפייה בישראל, נראית בקושי מהדבר בנגב וסמוך מאד לאופק. מחצי הכדור הדרומי זוהי אחת הערפיליות היפות שיש בשמים.

הנה תמונה בה רואים את כוכב קנופוס בשיא תפארתו. הוא נמוך ביותר ותאמינו לי שעמדתי רחוק מהעצים....
כוכב קאנופוס
כוכב קאנופוס

בחודשים אוקטובר ונובמבר קנופוס נראה בשעות הלילה הקטנות.
באמצע דצמבר קנופוס ייראה מצוין בין השעות 23:45-00:15 כל שבוע שעובר הזמן יורד בחצי שעה.
באמצע ינואר קנופוס ייראה מצוין בין השעות 21:45-22:15.
באמצע פברואר קנופוס ייראה מצוין בין השעות 19:45-20:15 בשיא גובהו.
באמצע מרץ קנופוס ייראה מצוין בין השעות 17:45-18:15.
ולאחר מכן הוא כבר לא ייראה בשעות הלילה.






4 תגובות:

  1. חבל שאחרתי בקריאת הפוסט הזה....
    מעניין, תודה :)

    השבמחק
  2. מרתק, תודה. מפי פלחים ובדואים זקנים שמעתי כי על פי מסורתם נפתחת עונת הגשמים עם הופעתו הראשונה של סוהיל (שמו הערבי של קנופוס) קרוב לקו האופק בשעות הלילה המאוחרות/השחר המוקדם. מה התאריך שבו דבר זה מתרחש? מועד אחר שבו הם נעזרים לאותו צורך (מההיבט החקלאי) הוא "חג לוד" (יום סינט ג'ורג') החל ב-16 בנובמבר. מועדו הרצוי של היורה, לדבריהם, הוא בטווח שבועיים משני צידיו של יום זה.

    השבמחק
  3. כל חודש זמן הזריחה של כוכב זז בשעתיים (נהיה מוקדם יותר). נמשיך עם הנתונים שרשמתי אחורנית
    באמצע נובמבר - שעות מיטביות בין 01:45-3:45
    באמצע אוקטובר - שעות מיטביות 3:45-5:45
    מכאן רואים שהכוכב זורח לקראת שחר באמצע ספטמבר-תחילת אוקטובר
    קנופוס מישראל ייראה תמיד סמוך לקו האופק ולכן קשה לתת תאריךם מדויק, אלא אם תבקש מהפלחים הגדרות מדויקות יותר, אבל בהחלט נתונים אלו מצביעים על תקופת תחילת אוקטובר.

    השבמחק
  4. Here is an interesting article linking Canopus, Alexander the Great and Jewish history:

    "The Rising of Canopus, the Septuagint, and The Encounter Between Shimon the Just and Antiochus the Great"
    Ari Belenkiy, Bar-Ilan University
    https://u.cs.biu.ac.il/~belenka/Antiochus.pdf

    השבמחק