המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 15 בדצמבר 2014

בולי שעוני שמש

בשנת 2014 הייתי שותף לתהליך מעניין ביותר של הנפקת סדרת בולים. פנו אלי מהשירות הבולאי על מנת שאשמש כיועץ לקראת הנפקה של סדרה בנושא בולי שעוני שמש. הגיעו אלי באמצעות המאמר על שעוני שמש באתר וגם בהמלצה של עדן אוריון . לאחר שהצהרתי כי איני מומחה לנושא אלא רק מתעניין התחלנו לעבוד.
מסתבר שהנפקה של סדרת בולים היא החלטה שדורשת אישור ממשלה. אני מניח שאלו מסוג ההחלטות שמשאירים לחמש הדקות האחרונות של הדיון אבל לא אתפלא אם דווקא בהן דנים ארבע שעות ובנושאים זניחים - רפורמת בריאות למשל- מצביעים תוך דקה... בכל מקרה ברגע שיש החלטה ויש מועד צריך לגבש קונספט לסדרה.
הרבה שעוני שמש יש בישראל ואיזה מהם בוחרים? מדובר בסדרת בולים. צריך לחשוב מה יהיה הקשר בין הבולים. אני הצעתי סדרה של שלושה בולים שתייצג את השימוש בשעון לצרכי דת ופולחן ולקביעת זמני התפילות, בול המייצג את השעון כמסמל את ההתישבות בארץ ישראל וערכי העבודה (השעון בדגניה) ובול המייצג את שעוני השמש כסמל של פריט עיצוב אורבני אומנותי (מרבית שעוני השמש כיום הינם לנוי). היו גם אפשרות אחרות ובסוף נבחרו שעונים מייצגים מבחינת התקופות וערכם ההיסטורי.
השעונים שנבחרו היו שעון עתיק שהתגלה בחפירות ברובע היהודי, שעון במסגד בעכו, והשעון הגדול בבית הכנסת זהרי חמה בירושלים. כאופציה (שלא יצאה אל הפועל) תוכנן בול נוסף של שעון השמש הגדול בראשון לציון.
מעצב הסדרה - דויד בן הדור שהציג מספר טיוטות. השעון הראשון הינו שעון שיש לשחזרו מאחר ונמצא שבור ולא שלם. היה צורך בייעוץ של ארכיאולוג ליצירת שיחזור מושלם. בנקודה זו בולט הפער בין הצורך לדיוק ובין הצורך בעיצובי. שטחו של בול הוא שטח קטן מאד ולא תמיד אפשר לדייק בפרטים. למשל את שעוני השמש היפים בבית הכנסת הגדול בפתח תקווה אין כמעט אפשרות להציג על בול. לוח השיש כולל חריטות עדינות ביותר שקשה לראות.
כמו כן המעצב רצה להראות את השמש בתמונה אולם לרוב אנו עומדים מול שעון שמש והשמש תהיה בגבנו, כלומר אין כל כך אפשרות להציג שעה ואת השמש. מסיבות של אחידות השמש הוצמדה לפינה אחת בבול אולם אין הכרח לדיוק מירבי.
בשעון של בית כנסת זהרי חמה בוצעה עבודת ניקוי יסודית. השעון האמיתי מוזנח מאד וכל הבניין נראה גרוע ורעוע. חבל שבמציאות אי אפשר לשפץ כך את השעון וחבל שעיריית ירולשים לא מזקיעה בשימור שעון חשוב זה. בשעון מופיעים שני שעוני מחוגים. אחד מראה את הזמן הרגיל והשני את שעון א"י (שיטה ששימשה בימי השלטון התורכי). שני שעונים אלו מקולקלים כבר שנים רבות ולכן אין התאמה כלל בין שעון השמש לשעה שמוצגת בהם. הייתה התלבטות האם לתקן זאת בבול, אולם ההחלטה הייתה שאם השעון מקולקל במציאות, גם בבול הוא יישאר מקולקל.
לאחר עיצוב הבולים יש גם לעצב שובל , מעטפה, חותמת, עלון, לבחור פסוק ומוטו לסדרה ועוד ועוד החלטות. בכולן צריך להשקיע זמן ומחשבה.
התוצאה הסופית מרהיבה ונעימה לעין


בול שעוני שמש בישראל - שעון עתיק
בול שעוני שמש בישראל - שעון עתיק

בול שעוני שמש בישראל - זהרי חמה
בול שעוני שמש בישראל - זהרי חמה

בול שעוני שמש בישראל - מסגד אל ג'אזר
בול שעוני שמש בישראל - מסגד אל ג'אזר

בול שעוני שמש בישראל - מעטפת היום הראשון
בול שעוני שמש בישראל - מעטפת היום הראשון

2 תגובות: