המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 14 בפברואר 2016

משושה החורף

משושה החורף הוא כינוי לשישה כוכבים בהירים הנראים היטב בשמי החורף בשעות הערב המוקדמות ויוצרים צורת משושה (אסטריזם) בחיבור קווים ביניהם. הכוכבים הם: פולוקס וקסטור בקבוצת תאומים (שנספרים כקודקוד אחד במשושה), פרוסיון (או פרוקיון לפי מנהגים אחרים) בקבוצת הכלב הקטן, סיריוס בקבוצת הכלב הגדול, ריגל בקבוצת אוריון, אלדברן בקבוצת שור וקאפלה (הכוכב הצפוני ביותר במשושה) בקבוצת עגלון (אוריגה). קבוצות תאומים ושור הן שתיים מתוך קבוצות גלגל המזלות.

מקבילו של המשושה בעונת הקיץ הוא משולש הקיץ.

הכוכבים המרכיבים את המשושה הם בהירים מאד, ובפרט סיריוס, הכוכב הבהיר ביותר בשמים. לכן אפשר לראות את המשושה גם מאזורים עם זיהום אור גבוה ומתוך ערים, כל עוד לא עומדים ממש ליד מקור אור. כמובן שבמקומות כאלו יהיה קשה יותר לראות את שאר הכוכבים החיוורים המרכיבים את קבוצות הכוכבים.

בתמונה הבאה רואים היטב את משושה החורף. צילום שלו אפשרי בעדשה של 20 מ"מ (או 12 מ"מ במצלמות עם חיישן קטן ובעלות אפקט קרופ ) לערך.

בתמונה רואים גם את צביר הפלאידות M45 המפורסם (נמצא מחוץ לגבולות המשושה). הכתם האדום מצד שמאל למעלה  הוא קצה המבנה במצפה משואה ממנו צולמה התמונה. התמונה צולמה לכיוון מערב בסביבות חצות, כאשר המשושה כבר לקראת שקיעה ובפרט קבוצות שור, אוריון והכלב הגדול השוקעות ראשונות.
משושה החורף
משושה החורף
הנה עוד שתי תמונות:
בתמונה ראשונה הדגשתי את המשושה עם שמות הכוכבים המרכיבים אותו. שימו לב לקו הקצר בין פולקוס וקסטור - הכוכבים הראשיים בקבוצת תאומים. קו זה אינו נספר כחלק מצלעות המשושה. כמו כן אפשר לוותר על הצלע בין אלדברן לקפלה ולהמשיך מאלדברן לכוכב בטאלג'וז (הכוכב הצהבהב מעל ריגל) ולקבל את האות G באנגלית.

משושה החורף
משושה החורף
בתמונה השנייה הוספתי קווים המייצגים את קבוצות הכוכבים המשתתפות במשושה (בתמונה מופיעות קבוצות נוספות במלואן או בחלקן) עם שמות הקבוצות בלטינית.
משושה החורף - קבוצות משתתפות
משושה החורף - קבוצות משתתפות

מפתח שמות:

  • עגלון - Auriga
  • שור - Taurus
  • אוריון (כסיל) - Orion
  • כלב גדול - Canis Major
  • כלב קטן - Canis Minor
  • תאומים - Gemini

3 תגובות: