המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 24 במאי 2016

ההר הגבוה ביותר בעולם

מהו ההר הגבוה ביותר בעולם? רוב האנשים יגידו אוורסט באופן אוטומטי, אבל האם זו התשובה הנכונה? לא בטוח. התשובה הנכונה תלויה בצורה המדויקת בה נשאל את השאלה והגדרה טובה יותר של המושג גובה.

הבה נראה שלוש אפשרויות שונות שיתנו תשובות שונות לשאלה. המאמר מבוסס בתרוגם חופשי ממאמר של מאט ויליאמס מאתר UniverseToday . נציין רק שבאנגלית יש חשיבות הא שאלה על highest או  tallest, בעברית ההבחנה הזו הולכת לאיבוד.

שאלה ראשונה: מהו המקום על כדור הארץ המרוחק ביותר ממרכז כדור הארץ?
לכאורה נראה שזו אותה שאלה. כדור הארץ הוא כשמו, כדור, ולכן הנקודה הרחוקה ביותר היא גם הגבוהה ביותר. לכאורה בלבד, כי כדור הארץ אינו כדור. כמו כל גוף המסתובב סביב צירו הוא פחוס מעט. הרדיוס ממרכז הארץ לקוטב הוא 6356 קילומטר וממרכז ארץ לנקודה כלשהי על קו המשווה הוא 6378. יתרון של 22 קילומטרים!
מרחק ממרכז כדור הארץ. מקור: Geodesy2000
מרחק ממרכז כדור הארץ. מקור: Geodesy2000

בשל כך, הר צ'ימבורסו הממקום באקוודור, רק מעלה אחת דרומית לקו המשווה מרוחק יותר ממרכז כדור הארץ מאשר הר האוורסט הממקום בקו רוחב 27, אמנם ההבדל הוא כשלושה קילומטרים בלבד, אבל חשוב להיות מדויקים.
הר צ'ימבורסו
הר צ'ימבורסו - אקוודור (ומקדימה, ויקונה מצויה) - David Torres Costales / @DavoTC

טוב אז נשנה את השאלה
שאלה שנייה: מהו ההר הגבוה ביותר מבסיסו?
תשובה: גם כאן התשובה אינה אוורסט! באופן מפתיע ההר הגבוה ביותר לעומת הבסיס שלו הוא מאונה קיאה בהוואי. אמנם גובהו מעל פני הים "רק" 4207 מטר, אבל בסיסו נמצא עמוק באוקינוס כך שגובה הכללי מהבסיס הוא 10,206 מטרים!! מרשים. ההר ידוע במיוחד בגלל אוסף מצפי הכוכבים שנמצא בראשו וכולל את טלסקופי הענק קק, סובארו ועוד. כמה הייתי רוצה להיות שם!
מאונה קיאה: צילום: Vadim Kurland
טוב, ננסה שוב...
שאלה שלישית: מה ההר הגבוה ביותר מעל פני הים?
מה הבעיה, אוורסט. כל אחד יודע...
הר אוורסט מכיוון טיבט
הר אוורסט מכיוון טיבט: מקור Luca Galuzzi

דרך אגב, אני מניח שכבר הבנתם שים המלח אינו בדיוק המקום הנמוך ביותר העולם. כלומר תלוי איך אנחנו מגדירים נמוך....

3 תגובות:

  1. נדמה לי שנקודת הייחוס הנכונה היא פני הים היות והם מייצגים משטח-שווה-פוטנציאל כבידתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה העניין שאין נכון ולא נכון. תלוי בדיוק מה שואלים. מילדות אני יודעה שמאונה קיאה גבוה יותר מבסיסו, ולמה נגרע חלקו רק כי אנו לא רואים את הבסיס וקל יחסית להגיע לפיסגה?
      בכל אופן זו דוגמה לשאלות שהניסוח שלהן מיכל מידע מוקדם שלא נאמר במפורש. גם בעיות סטטסיטית כדגומת הבעיה הידועה על בחירת דלת אחת מתוך השלושה ואז המנחה חושף לך דלת אחרת הן כאלו.

      לא כל המידע הדרוש נמצא בשאלה ולכן ישנן תשובות שונות.

      מחק
  2. Here is a nice explaination of the complications of sea level from MinuteOPhysics https://youtu.be/q65O3qA0-n4

    השבמחק